Gezondere appelflappen

Gezondere appelflappen

Zelf vind ik een ‘normale’ appelflap al snel te suikerig. Deze gezondere versie moest daarom sowieso minder suiker bevatten. Maar het idee om er groente in te verstoppen, daar was ik zelf niet opgekomen! Dit recept is namelijk gebaseerd op dat van @verseoogst. En het mooie is dat je de groente niet eens proeft. Zo kun je kinderen, je ouders of jezelf foppen met de heerlijke smaak van appelflappen om stiekem wat extra vitaminen binnen te krijgen. Dubbele winst!

Ingrediënten voor 4 kleine appelflappen:

4 plakken bladerdeeg (de versie zonder roomboter is vegan)

1 rode appel

1 el ceylon kaneel

50g rode kool

2 el maple syrup

Optioneel: limoensap en/of -rasp

Bereiding:

Laat het bladerdeeg ontdooien terwijl je de rode kool 2 tot 3 minuten roerbakt in een koekenpan. Voeg vervolgens de appel, de maple syrup en het kaneel toe en roer dit een minuutje door elkaar. Voor een frisse twist kun je limoensap en/of -rasp toevoegen. Verdeel de rode kool-appelmix over de plakken bladerdeeg en vouw deze dicht. De appelflappen gaan voor 15 minuten in de oven op 200 graden. Daarna: aanvallen! Omdat er geen ei is gebruikt om het bladerdeeg mee te bestrijken, blijven de appelflappen wat lichter van kleur dan je misschien gewend bent.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.